piątek, 28 lutego 2014

Recenzja: You're Next (aka Następny Jesteś Ty), 2013

W obliczu takich filmów, jak Następny Jesteś Ty, znane polskie powiedzonko "wszędzie dobrze, ale w domu najlepiej" zupełnie traci na swojej wartości. Adam Wingard udowadnia, że nawet najbezpieczniejsze zdawałoby się miejsce, jakim jest własny dom, szybko może przerodzić się w arenę krwawej łaźni, której ofiarami okazują się najczęściej jego mieszkańcy. Następny Jesteś Ty pretenduje do miana hybrydy łączącej w sobie znany podgatunek thriller'a jakim jest nurt home invasion, ze scenami typowymi dla krwawego horroru. Nie jest to jednak posunięcie zbyt odkrywcze w historii tego gatunku, bowiem osadzenie bohatera i mordercy w czterech ścianach posiadłości usytuowanej na odludziu kilkakrotnie przewijało się już przez filmową grozę - wystarczy przypomnieć sobie najbardziej rozpoznawalne filmy wykorzystujące nurt home invasion, do których zaliczyć można Nieznajomych, czy film Oni, a nawet popularne slashery, w których morderca atakuje nastolatki w ich własnych mieszkaniach (Krzyk, Halloween). Chcąc jednak przekierować ten utarty zdawałoby się schemat na zupełnie inne tory, Wingard wplata w to dodatkowo elementy komediowe, czyniąc You're Next filmem pastiszowym, co również nie jest niczym odkrywczym, biorąc pod uwagę wspomniany już Krzyk, czy zrealizowany niedawno Dom w głębi lasu. Premiera You're Next w Polsce odbyła się we wrześniu 2013 roku i napotkała na wiele rozbieżnych opinii - film zebrał zarówno sporo pochlebnych ocen, jak i został zrównany z ziemią przez osoby nielubujące się w tego typu stylistyce lub niepotrafiące odczytać i zrozumieć zamysłu, jaki przyświeca tego typu obrazom.


Na próżno doszukiwać się w produkcji wykorzystującej schematy typowe dla home invasion innowacyjnej fabuły, skoro istotą tego nurtu jest trzymanie się pewnych utartych szablonów. Już w samej nazwie "home invasion" tkwi sedno całej filozofii filmu - będziemy mieli do czynienia z bandą zamaskowanych morderców atakujących z zaskoczenia mieszkańców domu. W tym przypadku Wingard postanowił pogonić maczetą skłócone rodzeństwo Davisonów, które przybywa do pięknej posiadłości usytuowanej na zacisznym odludziu, by uczcić tam kolejną rocznicę małżeństwa swoich rodziców. Jest to również okazja, by spotkać się po latach we wspólnym gronie. W czasie rodzinnej kolacyjki wybucha jednak kłótnia pomiędzy braćmi, która szybko zostaje przerwana atakiem uzbrojonych, zamaskowanych napastników. Od tej pory rodzina będzie musiała walczyć o przetrwanie, odwołując się do metod jakimi posługują się zamaskowani mordercy.

You're Next w zamyśle reżysera miał być filmem utrzymanym w klimacie home invasion przy jednoczesnym zachowaniu pewnej dawki zaskoczenia i historii poprowadzonej w sposób przemyślany i inteligentny. Miał też oddziaływać na widza w sposób dogłębny, odwołując się do jego skrajnych emocji i poczucia strachu. Muszę przyznać, że jego zamiary w dość znacznym stopniu zostały zrealizowane. Wydarzenia rozgrywające się zaraz po ataku napastników zostały nakręcone w sposób chaotyczny i nerwowy tak, by potencjalny odbiorca mógł poczuć się uczestnikiem wydarzeń i na własnej skórze doznać paniki i zdezorientowania w krytycznej sytuacji. Rozdygotany styl kręcenia pozbawił jednak sceny zamachu na zszokowanych mieszkańców czegoś, co w zasadzie cenię sobie chyba najbardziej w tego typu obrazach - zdecydowanie brakło mi tutaj napięcia, które niestety szybko wyparowało, ustępując miejsca nieskładnym ujęciom histerycznej walki bohaterów o znalezienie odpowiedniego schronu przed napastnikiem. No, ale z drugiej strony reżyser pozwolił mi wczuć się w histeryczne zachowania bohaterów, więc ma to jednak swój urok, który ostatecznie może się spodobać. Napięcie chwilami niepewnie próbuje się również wtłoczyć w wydarzenia ukazane w zwolnionym tempie, ale tym razem zostało ono wyparte nieco humorystycznym akcentem niektórych scen (przykład: scena, w której jedna z bohaterek wybiega z mieszkania niczym jakiś sportowiec podczas zawodów olimpijskich).

Wingard opiera się w głównej mierze na zszokowaniu widza nieoczekiwanymi zwrotami akcji, których w filmie trochę się nazbierało i które całkiem znośnie się ogląda. Zdarzają się momenty, kiedy w najmniej oczekiwanym momencie wydarzy się coś, czego wcześniej w ogóle nie braliśmy pod uwagę. Element zaskoczenia nasila się także dzięki wykorzystaniu całkiem ciekawych sposobów na wyeliminowanie przeciwnika, jak choćby kusze, czy wykorzystanie typowych narzędzi kuchennych (oprócz noży, tłuczków, czy maczety, wykorzystano też blender miażdżący głowę jednego z bohaterów - jedna z lepszych scen). Reżyser przyznaje, że wykorzystanie kusz jako jednego z narzędzi zbrodni na początku niespecjalnie do niego przemawiało, jednak po dłuższych przemyśleniach postanowił wykorzystać tę właśnie broń jako główne narzędzie napastników. I słusznie, bo choć wbicie strzały prosto w głowę nie zrobiło na mnie specjalnie dużego wrażenia, to jednak pomysł sam w sobie okazał się trafny, gdyż widok morderców z kuszami na plecach nadaje obrazowi nieco groteskowego charakteru, podkreślając pastiszowe podejście twórców do gatunku. Krwawe sceny z użyciem nietypowej broni, jak i klasycznych narzędzi przedstawione zostały w sposób realistyczny i będzie ich całkiem dużo, choć nie zostały ukazane z dokładną precyzją, charakterystyczną dla bardziej ekstremalnej odmiany horrorów gore. Reżyserowi chodziło raczej o wykreowanie niespokojnej, chaotycznej atmosfery w obliczu napaści, aniżeli na obrzydzaniu widza stekiem rozprutych flaków poniewierających się po pokoju. Zestawiając jednak You're Next z pozostałymi produkcjami z podgatunku home invasion, możemy odnieść wrażenie, że film Wingard'a to faktycznie soczyście krwawa jatka.

Aby jednak dać się oczarować tej produkcji, trzeba najpierw przestrzegać jednej ważnej zasady: nie traktować tego filmu zbyt serio. You're Next skąpany jest w pastiszowej papce rozmaitych chwytów charakterystycznych nie tylko dla nurtu home invasion - film całymi garściami czerpie również z typowych slasherów z klasyczną final girl na czele oraz sztampowymi zachowaniami bohaterów pozbawionych logicznego myślenia. Trzeba więc liczyć na to, że będziemy mieli do czynienia ze scenami, na które trzeba przymknąć oko, gdyż czasami zachowania niektórych bohaterów będą prosić się o pomstę do nieba. Na pierwszy plan wysuwa się oczywiście twarda i niepokonana final girl, wychowana w duchu ekstremalnego survivalu, stąd doskonale rozeznana w szybkim i sprawnym eliminowaniu przeciwnika. A antagoniści? Cóż, ich charakterystyka również pozostawia wiele do życzenia. Choć z początku wydaje się, że będziemy mieli do czynienia z prawdziwymi mordercami z krwi i kości, o tyle z czasem ich zachowania również wydają się być pozbawione logiki i w efekcie nad ich opanowaniem sytuacji zaczyna dominować niemrawość, co jest kolejnym puzzlem, doskonale wpasowującym się w humorystyczny wydźwięk filmu. Ciekawie prezentują się maski napastników, choć nie włożono w nie zbyt wiele serca i postawiono raczej na minimalizm. Mordercy w masce wilka(?) może nie budzą autentycznej grozy i wyglądają nieco śmiesznie, ale twórcom chodziło raczej o to, by wyglądały jak zwyczajne maski, które można kupić w pierwszym lepszym sklepie i spełniały jedną, podstawową i oczywistą rolę - mają zakryć twarz, a nie prezentować się jak wybitne dzieła sztuki, przykuwające uwagę widza. 

W latach 90. Wes Craven tworząc popularną serię Krzyk wyraził swoje niezadowolenie z ówczesnych produkcji grozy, poruszając się w stylistyce pastiszu. Otworzył w ten sposób furtkę dla późniejszych twórców, którzy wzorując się na jego filmie, również postanowili pobawić się schematami gatunku. Podobnie jak Dom w głębi lasu z 2011 roku, czy wspomniany film Cravena, Następny Jesteś Ty również wpisuje się w grono horrorów bawiących się utartymi kliszami horroru. To świetne połączenie home invasion z krwawymi scenami, galopującą, wartką akcją i elementami humorystycznymi. Film Wingrad'a może więc przypaść do gustu pod warunkiem, że nie będziemy traktować go zbyt poważnie. Jeżeli to uczynimy, seans You're Next może dostarczyć nam doskonałej rozrywki na wysokim poziomie.

Tytuł oryginalny: You're Next
Tytuł polski: Następny Jesteś Ty
Rok produkcji: 2011 (polska premiera - 2013)
Gatunek: thriller/horror/home invasion
Czas trwania: 1 godz. 36 min.
Reżyseria: Adam Wingard


Autor: Konrad

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz